Se schimbă taxarea circulației pe autostradă, în România: categoria cea mai ”lovită” de anunțul ministrului

de: Alexandru Puiu
08 06. 2021

La aproximativ o săptămână după publicarea Planului Național de Redresare și Reziliență, ministrul Transporturilor și Infrastructurii a oferit mai multe detalii despre taxele care urmează să fie introduse, mai ales legate de utilizarea autostrăzii.

Deși vor mai trece probabil doi ani până când noul sistem de taxare se va materializa, ministrul Cătălin Drulă a detaliat într-o intervenție la Digi 24 cum își dorește să taxeze transportul rutier greu pe teritoriul țării noastre. Spre deosebire de situația de la ora actuală, acesta va fi taxat în funcție de kilometrii parcurși. Dacă totul merge bine, noul sistem va fi implementat la finalul lui 2023. Promisiuni pe marginea acestui subiect au fost incluse în PNRR și trimise la Bruxelles.

„E vorba de ceva destul de firesc în toată Europa: în ceea ce priveşte traficul greu, maşinile de peste 7,5 tone: camioane, tiruri, autocare şi aşa mai departe, în aproape toată Europa, dacă nu mă înşel în 23 din 27 de state membre, se taxează folosirea reţelelor de drumuri naţionale, de autostrăzi, nu pe timp, ca în România, unde cumpărăm o vignetă care e valabilă o zi, o săptămână, o lună, un an, ci pe distanţa parcursă. Chiar şi ţările de lângă noi – Bulgaria, Ungaria, Austria, folosesc deja acest sistem. E vorba ca şi noi să facem această trecere, pentru traficul greu”, a afirmat Cătălin Drulă.

Este important de reținut că șoferii de mașini mici nu vor fi afectați. „Pentru maşini mici rămâne acea vignetă, valabilă pe timp, sistemul de acum. Aşa e şi în Austria, pentru maşini mici se plăteşte vigneta austriacă, traficul greu plăteşte la distanţă parcursă. Sunt diverse metode şi sisteme. Unele implică un sistem montat la bordul camionului, altele sunt bazate pe camere care recunosc numerele de înmatriculare, fiecare ţară foloseşte un sistem diferit. E vorba de a ne alinia acestei tendinţe de taxare europeană, ceea ce permite o taxare mai corectă şi a utilizării, şi a poluării cauzate, permite să avem o competiţie mai echilibrată între traficul feroviar şi cel rutier”, a menţionat oficialul MTI.

Partea bună pentru transportatori, dacă o putem numi așa, este că vor exista totuși negocieri cu statul române pe mai multe aspecte ale noii taxări, inclusiv pe marginea sumelor ce urmează să fie achitate. „(Transportatorii, n.r.) să se aştepte în primul rând că lucrurile astea nu se vor întâmpla peste noapte. Colegii de la Ministerul Fondurilor Europene au datele exacte, dar cred că este vorba de anul 2023, spre sfârşit, pentru introducerea acestui sistem. Vom avea o consultare cu industria.

Din ce am tatonat personal, nu există o opoziţie, ba chiar unora le convine: când camionagii au vinieta cumpărată pe timp, sunt tentaţi să folosească cât mai mult acest timp, pentru că îl plăteşti oricum, iar pentru mulţi e mai avantajos acest sistem al taxării la distanţă. Vom avea consultări ample, inclusiv referitor la nivelul acestei taxe, dar aici a fost şi una din condiţii, PNRR-urile statelor membre sunt condiţionate de reforme, deci este un plan de recuperare după pandemie condiţionat de reforme, ori una dintre reforme a fost să taxăm mai corect pe cei care poluează, să avem un raport mai corect între feroviar, care e un mod de transport mai puţin poluant, şi rutier, şi până la urmă e o obligaţie pe care o avem ca stat membru – să introducem acest sistem de taxare”, a concluzionat Cătălin Drulă.